• Minden, amit a gyökérkezelésről tudnia kell

A gyökérkezelés egy fogorvosi eljárás a súlyosan elszuvasodott vagy fertőzött fogak helyreállítására. Gyökérkezelésre akkor van szükség, amikor a fogbél (ami idegekből és vérerekből áll) elfertőződik, vagy megsérül. A gyökérkezelés során a fogorvos eltávolítja a fogbelet, majd kitisztítja a fogbél csatornát, majd lezárja gyökértömő anyaggal a fog belsejét, végezetül a fog anatómiáját (töméssel, betéttel vagy koronával) helyreállítja.

Minden, amit a gyökérkezelésről tudnia kell

Sokan félnek a gyökérkezelés fájdalmaitól, azonban ma már olyan korszerű érzéstelenítési technikák állnak a fogorvosok rendelkezésére, hogy a gyökérkezelés általában nem kellemetlenebb egy fogtömés cseréjénél. Valójában sokkal fájdalmasabb, ha az ember hagyja tönkremenni a fogát, és túl sokáig vár a gyökérkezeléssel, továbbá megnöveli annak az esélyét, hogy a fogat már nem lehet megmenteni és kell kell távolítani.

Az alábbiakban részletesebben is megismerkedhet a gyökérkezeléssel, hogy pontosan tudja, mi és miért történik majd az eljárás során.

Mi az a fogbél?

A fogbél a fog legbelső, puha része, amely a fogüregben helyezkedik el, és a fogideget, a vérereket és az ezeket összekötő puha szöveteket tartalmazza. A fogideg a foggyökérben húzódik meg.
    A fogideg nem nélkülözhetetlen a fog egészséges működéséhez, miután az teljesen kibújt a fogínyből – egyedül a hideg és meleg érzékelését szolgálja. Ez azt jelenti, hogy a fog ugyan úgy „működik” majd akkor is, ha az ideget eltávolítják belőle. Azonban a gyökérkezelés után a fog sérülékenyebb lehet, és könnyebben megrepedhet, emiatt nagyon fontos a fog megfelelő ellátása esztétikus töméssel, betéttel vagy koronával. Az elvesztett foganyagok miatt leggyakrabban betéttel vagy koronával látjuk el a gyökérkezelt fogakat, ugyanis ezek adják a legnagyobb szilárdságot és biztonságot a fognak.

Miért kell eltávolítani a fogbelet?

Amikor a fogbél megsérül, megfertőződik akkor bomlásnak indul, és a baktériumok elkezdenek elterjedni a fogüregben. A fogbélben felszaporodó baktériumok a fertőzés terjedését okozhatják. A gyökércsúcsból kiszabaduló baktériumok a környező csontot és lágyszöveteket is megfertőzheti, mellyel fogtályogot okozhatnak. A fogtályog a fog gennyesedése, ami a foggyökér végén alakul ki. A tályogon és a fertőzésen kívül a sérült fogbél okozhat még:

• duzzadást, ami az arcra, a nyakra, és a fej további részeire is átterjedhet;
    • csontritkulást a fog hegyénél;
    • gócbetegséget.

Hogyan sérülhet meg a fogbél?

A fogbél irritációja, fertőzése vagy gyulladása kialakulhat mély szuvasodás, a fogban nagyobb tömések mentén, repedések, illetve az arcot ért traumák miatt is.

Mik az árulkodó jelek, hogy gyökérkezelésre van szükségem?

Ha az alábbiakat tapasztalja, akkor minél előbb forduljon fogorvoshoz, mert elképzelhető, hogy gyökérkezelésre (vagy más fogorvosi beavatkozásra) lehet szüksége:

• Erős fogfájás rágás, vagy a fogra gyakorolt nyomás esetében.
    • Hosszan tartó, fájdalommal járó érzékenység a hideg vagy a forró dolgokra (még a hideg/forró dolog eltávolítása után is).
    • A fog elsötétülése.
    • A fogíny duzzadása és érzékenysége, kifejezetten egy fog közvetlen környékén.
    • El nem múló, vagy rendszeresen visszatérő kelés a fogínyen.
    • Arcduzzanat.

Egyes esetekben semmilyen jel vagy tünet nem utal arra, hogy gyökérkezelésre, vagy más beavatkozásra lenne szükséges. Fontos tehát, hogy még panaszmentesen is legalább félévente ellátogasson fogorvosainkhoz egy alapos vizsgálatra.

Ha ez esedékes, kérjen időpontot rendelőnkbe most:

Mi történik egy gyökérkezelés során? Azaz a gyökérkezelés menete

A gyökérkezelés egy vagy akár több időpontot is igényelhet, és végezheti fogorvos vagy endodontológus (egy fogbél kezelésére specializálódott szakorvos) is.
    A gyökérkezelés egy röntgenvizsgálattal kezdődik, amely alapján a szakorvos megvizsgálja a fogüreg formáját és ellenőrzi, hogy láthatók-e a csontokban az elfertőződés jelei.
    Ezt követően a szakorvos helyi érzéstelenítőt alkalmaz a fog közelében, ami lezsibbasztja annak közvetlen környékét. Erre nem mindig van szükség, mert az elhalt fogideg már nem képes érezni, de a fogorvosok többsége ennek ellenére is érzéstelenít, csak hogy megnyugtassa páciensét a gyökérkezelés során.
    Ez után a szakorvos egy gumidarabot helyez a fog köré, hogy távol tartsa tőle nyálat, és a fog száraz maradhasson a beavatkozás alatt.

A szakorvos ez után egy lyukat fúr a fogba, majd eltávolítja onnan a fogbelet, a baktériumokat, és minden egyéb, oda nem illő maradványt. Ez a folyamat reszelőkkel történik: a szakorvos egyre nagyobb átmérőjű reszelőket helyez a fogba, majd ezekkel lereszeli a fogüreg belső falat. A lereszelt maradványokat időnként vízzel vagy nátrium-hipoklorittal öblíti majd ki a fogból.
    Miután a fogat alaposan kitisztította, a szakorvos visszazárja a fogüreget. Egyes esetekben a szakorvos több napot is vár a fog visszazárásával, és előbb gyógyszert fecskendez a fogba, hogy eltüntesse onnan a fertőzést. Más esetekben rögtön visszazárja a fogat, ha nincs szükség további kezelésre. Amennyiben a fogat nem zárják vissza azonnal a gyökérkezelés után, átmeneti tömést helyeznek bele, hogy ne jussanak idegen anyagok a fogba a kezelés befejeztéig.
    A következő alkalommal a szakorvos feltölti a fogüreget egy speciális töltőanyaggal (guttapercha). A fogra fúrt lyukba ez után egy fogtöméssel zárja a fogat.

A gyökérkezelés után a fog további helyreállítást igényelhet, abban az esetben, ha a foganyag veszteség nagy volt. Ezekben az esetekben a fogra betét vagy korona kerül, hogy a legnagyobb védelmet biztosítsuk a fognak, nehogy megrepedjen, eltörjön, vagy más sérülést szenvedjen. Erről szakorvosod szintén tájékoztat majd.

Mire számíthatok a gyökérkezelés után?

A gyökérkezelés végleges befejezése után a kezelt fog néhány napig természetesen érzékenyebb lesz majd, különösen akkor, ha a kezelés előtt is begyulladt és fájdalmat érzett benne. Ezt a fájdalmat általában könnyű enyhíteni, recept nélkül kapható fájdalomcsillapítókkal, de a legjobb, ha a szakorvost kérdezi meg a lehetséges megoldásokról.
    A legtöbb páciens már a kezelés befejezése utáni napon visszatérhet szokásos teendőihez, hacsak a fogorvos nem javasol további pihentetést.
    Mivel a gyökérkezelés utolsó lépése egy végleges tömés, betét vagy egy korona felhelyezése, kezelt fogról ránézésre nem lehet majd megállapítani, hogy kezelve lett. Egy megfelelően gyökérkezelt, feltöltött és betömött fog akár élete végéig is megmaradhat.

Ha Ön is küzd erős fogfájdalommal, gyulladt foggal, akkor keresse fel mielőbb rendelőnket és segítünk megoldani a problémát, akár sürgősségi fogászati ellátással! Kérjen időpontot most: