• Lyukas a fogam, de nem fáj – Mi a teendő?

Akárhonnan is nézzük, a lyukas fog az lyukas fog, ezért minél előbb fogorvoshoz kell fordulni vele, függetlenül attól, hogy fáj, vagy érzékeny-e. Ahogy a baktériumok és a savak egyre mélyebben átütik a fogzománcot, úgy a lyuk egyre nagyobbá a szuvasodás pedig egyre súlyosabbá válik.

Lyukas a fogam, de nem fáj – Mi a teendő?

A fogszuvasodás az egyik leggyakoribb krónikus betegség (a gyermekek köreiben), pedig könnyedén megelőzhető. Az ember szájának egészsége komoly hatással van a mindennapi életre, hiszen befolyásolja az evést, az ivást, a beszédet és az ember mosolyát is. Fontos tehát, hogy még a fájdalommentes problémákat is azonnal kezeltessük, hiszen ezeknek később sokkal súlyosabb következményei lehetnek.

A lyukas fog tünetei az idő előrehaladtával

A lyukas fogak eleinte nem fájnak, és ilyenkor a fogorvosok is gyorsan és könnyedén be tudják tömni őket. Idővel aztán, ahogy a szuvasodás egyre súlyosabbá válik, a tünetek is egyre kellemetlenebbek lesznek. Eleinte az ember valószínűleg észre sem veszi, hogy kilyukadt a foga, emiatt nagyon fontos az félévente legalább egy fogászati szűrűvizsgálat.
    Az alábbiakban a jelentkezésük sorrendjében láthatja a lyukas foggal járó tüneteket és árulkodó jeleket:

• A fog egy része kifehéredik.
    • Egy szürke vagy sötétebb rész jelenik meg a fogon.
    • A szuvasodást kimutathatja egy röntgenvizsgálat.
    • A fog érzékennyé válik a forró, hideg, vagy édes élelmiszerekre.
    • Egy lyuk keletkezik a fogon.
    • Fogfájás lép fel.
    • A fog érzékennyé válik a nyomásra.
    • A fogbél elfertőződik.
    • Súlyos fogfájás lép fel.
    • Fogtályog alakul ki a fog közelében.
    • Kellemetlen lehelet alakul ki.
    • Folyamatosan kellemetlen íz, esetleg váladékozás figyelhető meg a szájban.
    • Az arc felduzzad.
    • A páciens belázasodik.
    • Ha ilyen előrehaladott állapotba kerül a fog, akkor az esetet túlnyomó többségében a fogat el kell távolítani.

A lyukas fog kezelése

A lyukas fog kezelése érdekében a fogorvos először is eltávolítja a fog károsodott részét, majd annak helyét egy tömőanyaggal tölti fel – ezt nevezzük fogtömésnek. A tömés többféle anyagból készülhet, például korábban fémből (amalgám), vagy ma már olyan esztétikus kompozitból, ami jobban hasonlít a fog természetes színére.
    Amennyiben fennáll a fájdalom veszélye, a fogorvos helyi érzéstelenítést alkalmaz majd a lyukas fog közelében, hogy a páciens ne érezze a beavatkozást. Egyes esetekben nem is feltétlenül van szükség érzéstelenítésre.

Mivel a lyukas fogak eleinte alig észrevehető az ember szájában, érdemes rendszeresen (legalább félévente, de akár gyakrabban is) ellátogatni egy fogorvoshoz egy általános vizsgálatra, még akkor is, ha az embernek semmilyen panasza nincsen. Ezek a vizsgálatok segíthetnek időben észrevenni a lyukas fogakat és egyéb problémákat, hogy minél előbb orvosolni lehessen őket.
    Általában minél előbb fedezi fel a problémát, a fogorvos annál egyszerűbben és hatékonyabban tudja kezelni azt, és így a beavatkozással járó fájdalom/kellemetlenség is csökkenthető.

Egy alapos fogászati vizsgálat általában a következőkből áll:

• A szakorvos átvizsgálja páciens egészségügyi dokumentumait,
    • szemügyre veszi a páciens fogait és ínyét,
    • megtapogatja a páciens fogait és ínyét,
    • röntgenfelvételt, diagnosztikát készít a páciens fogairól,
    • szájrák-szűrést végez
    • kezelési terv készítése és annak részletes átbeszélése.

Be lehet tömni egy lyukas fogat házilag?

Ezt semmilyen esetben nem szabad megpróbálni. Bármilyen apró vagy fájdalommentes is a lyuk, ha jelen van, akkor a baktériumok már elkezdték lebontani a fogzománcot, ezért nem csupán egy szimpla tömésre van szükség, hanem a sérült rész szakszerű eltávolítására és kitisztítására is. Ez biztosítja, hogy a baktériumok ne tehessenek több kárt a tömés alatt.
    Éppen ezért a fog tisztítását és tömését csak egy fogorvos végezheti el, aki megfelelő szaktudással és eszközökkel rendelkezik ehhez a feladathoz.

Milyen gyakoriak a lyukas fogak, és mi okozza őket?

A fogszuvasodás az emberek 97%-át érinti, tehát lényegében majdnem mindenki hajlamos lehet a lyukas fogakra.
    Az édességek és cukros élelmiszerek rendszeres fogyasztása nagyban hozzájárul a fogszuvasodás kockázatához. A szájban élősködő baktériumok ezeket az élelmiszereket használják fel, és eközben savakat termelnek, amelyek lebontják a fogakat védő vékony zománcréteget.
    A lyukas fogak főleg a gyermekekre jellemzők, habár kortól függetlenül mindenkinél kialakulhatnak. A régebbi tömésekkel rendelkező felnőtteknek érdemes megnézetniük ezeket a töméseket egy fogorvossal, mert ezek mentén újra beindulhat a szuvasodás.
    Az idősödő felnőtteknél a visszahúzódó fogíny is fokozza szuvasodás kockázatát. Amikor a fogíny visszahúzódik, a fog nagyobb felülete válik fedetlenné a baktériumok és a lepedék számára. A védtelen fogfelületek továbbá érzékenyebbek a melegre, a hidegre és a nyomásra is.

A lyukas fogak szövődményei

A kezeletlen lyukas fogak, illetve fogínybetegségek idővel a fogak elvesztéséhez vezethetnek.
    Szakszerű kezelés nélkül a lyuk egyre nagyobbra nő, és ezzel fokozódik a fertőzés veszélye és a fájdalomérzet is. A fertőzések gennyel teli fogtályogot okozhatnak, ami rendkívül fájdalmas, és a szervezetre veszélyes is tud lenni.

A lyukas fogak megelőzése

A lyukas fogakat legegyszerűbben úgy előzheti meg, ha odafigyel fogai, ínye és szája tisztán tartására:

• Mosson fogat naponta két alkalommal
    • Használjon naponta legalább egyszer fogselymet
    • Használjon fluorid tartalmú fogkrémet
    • Próbáljon minél kevesebb édességet, cukros élelmiszert fogyasztani
    • Kerülje a dohányt
    • Legalább évente két alkalommal látogasson el fogorvosodhoz egy alapos vizsgálatra és tisztításra

Ha Önnek is segíthetünk a lyukas fogak megelőzésében, kérjen időpontot rendelőnkbe most az alábbi űrlap kitöltésével: