• Fertőző a fogínygyulladás (gingivitis)?

A gingivitist gyakran fogínygyulladásként vagy szimplán ínygyulladásként szokás emlegetni (a fogakat és azok környékét érintő) betegségként tartják számon. A hosszú távon nem kezelt gingivitis periodontitist, azaz fogágybetegséget okozhat.
    A gingivitisben szenvedők többségénél gyulladás jelentkezik, amelyet a gingiva alá bekerülő baktériumok okoznak. Egyes gingivitist okozó baktériumok a lyukas fogak kialakulásában is részt vesznek.

Fertőző a fogínygyulladás (gingivitis)?

Fertőző betegség a fogínygyulladás?

A szakértők között nincs egyetértés a választ illetően. Fontos például szem előtt tartani, hogy a gingivitis kiváltó okai közül több is az egyéntől függ (hogy mennyire vigyáz a szája egészségére, hogy mennyire ferdék a fogai és így mennyire nehéz tisztán tartani őket, hogy milyen gyógyszereket szed, hogy milyen az étrendje, mennyi cukrot fogyaszt stb.)
    Azonban egyes kutatók megállapították, hogy a gingivitist okozó baktériumok (például a Streptococcus mutans vagy az Aggregatibacter actinomycetemcomitans) szülőkről gyermekekre, illetve együtt élő párok vagy házastársakra is átterjedhet, akik ugyan azokat az evőeszközöket és más tárgyakat használnak.
    Fogászati szempontból azonban gingivitis a legtöbb esetben az ínyt irritáló fogkőtől alakul ki, így ilyen szempontból a gingivitis nem fertőző.

Honnan lehet megállapítani, hogy valakinél jelen van-e az ínygyulladás?

Sok embernél alig vagy egyáltalán nem jelentkeznek tünetek – az ilyen egyének szervezetében akár évekig is jelen lehet a gingivitis, teljesen észrevétlenül.
    Amikor a baktériumok elkezdenek gyulladást okozni, a gingivitis tünetei már egy héten belül észlelhetővé válnak, de az inkubációs időszak függ a baktériumok mennyiségétől, illetve a baktériumok terjedését befolyásoló tényezőktől is. Éppen ezért egyeseknél akár évekbe is telhet, mire a gingivitis elkezd kialakulni.
    A gingivitist általában egy fogászati vizsgálat által végzett fogtisztítás során lehet felfedezni. Tünetei lehetnek a kellemetlen lehelet, az ínyek bedagadása, és a fogmosás során fellépő ínyvérzés. Az íny továbbá piros színt vehet fel az egészséges rózsaszínes árnyalat helyett.

Hogyan gyógyítható a gingivitis?

Szerencsére az ínygyulladás a legtöbb páciens esetében visszafordítható és gyógyítható betegség.
    A fogínygyulladás gyógyításához (és megelőzéséhez) mindenképpen oda kell figyelni a szájhigiénia megőrzésére, illetve a rendszeres fogkő eltávolítására is. Javasolt a kevesebb cukros élelmiszer fogyasztása, illetve hagyjon fel a dohányzással és próbálja meg csökkenteni a stresszfaktorokat is. Előfordulhat továbbá, hogy más gyógyszerekre lesz szüksége azok helyett, amiket most szed.
    Habár a fogínygyulladást okozó baktériumok általában nem távolíthatók el a szájból teljes mértékben, a betegség sok esetben visszafordítható. Miután a tünetek megszűnnek, a páciens ínyszerkezete is viszonylag egészségesnek látszik majd. Ez azonban több hétbe vagy hónapba is beletelhet, és több fogorvosi látogatásra lesz szükség hozzá.

Mikor érdemes fogorvoshoz fordulni a fogínygyulladással?

Az ínygyulladás nem feltétlenül számít egészségügyi vészhelyzetnek, azonban érdemes minél előbb fogorvoshoz fordulni vele. Ha nem kezelik időben, az ínygyulladás egy súlyosabb szakaszába léphet át, amit fogágybetegségnek nevezünk. A fogágybetegségek már sokkal nehezebben kezelhetők és a visszafordításukra is sokkal kevesebb az esély.
    Amennyiben a gingivitis tüneteit tapasztalja szájában, forduljon fogorvoshoz – ezek a tünetek a következők:

• vörös és/vagy feldagadt, érzékeny fogíny
    • fogmosáskor vérző fogíny
    • folyamatosan kellemetlen lehelet és rossz szájíz
    • a megszokottól eltérő, kényelmetlen harapás műfogsor viselése közben
    • a fogínyen kialakuló kelések

Ha Ön is tapasztalta bármely fenti tünetet, akkor kérjen mielőbb időpontot rendelőnkbe a lenti űrlap költésével: