• Az állkapocs problémák és fejfájás kapcsolata

Amennyiben látszólag megmagyarázhatatlan fejfájásokat tapasztal, előfordulhat, hogy állkapcsa felelős ezekért a panaszokért. Mai cikkünkben elmagyarázzuk, hogy mi az összefüggés az állkapocs és a fejfájásos tünetek között.

Az állkapocs problémák és fejfájás kapcsolata

Mi az a dentális okklúzió, és milyen problémákat okozhat?

A dentális okklúzió lényegében az orvosi szakkifejezés arra, ahogyan a fogaink összeérnek, amikor összezárjuk állkapcsunkat.
    Ha a fogak nem záródnak össze megfelelően, akkor ez nem csak a fogakat, hanem a fogínyt, az állkapocsízületet, illetve az állkapcsot mozgató izmokat is veszélyeztetheti. Ilyenkor „okklúziós” problémákról beszélünk.

Fogak

Az egymáshoz nem illeszkedő, súlyosan kopott vagy rendszeresen töredező, repedező, vagy akár kilazuló fogak, tömések és koronák mind lehetnek okklúziós problémák tünetei. A harapás fájdalmas lehet, vagy folyamatos fájdalom is jelentkezhet a fogakban.

Fogíny

A kilazuló fogak, illetve a visszahúzódó fogíny mind súlyosabbakká válhatnak, ha az ember fogai nem záródnak össze megfelelően.

Állkapocsízület

Az állkapocsízület az a páros ízület, amely az állkapocs alulsó felét köti össze a koponyával. Ennek az ízületnek a mozgása teszi lehetővé, hogy harapni és rágni tudjunk állkapcsunkkal.
    Amennyiben kattogást, súrlódást vagy fájdalmat érez állkapocsízületében, vagy sípoló, zúgó hangot hall, esetleg nehezére esik kinyitni a száját, vagy megfelelően rágni, előfordulhat, hogy okklúziós problémák állnak a tünetek hátterében.

Izmok

Amennyiben az állkapocs pozíciója nem megfelelő, az azt mozgató izmoknak jobban kell erőlködniük, amitől hamarabb kifáradhatnak. Ez izomrángásokhoz vezethet. A főbb tünetek fejfájás vagy migrén, főleg reggelente, illetve a szemek mögött, az orrüregben, a vállakban és a nyakban fellépő fájdalom. Bizonyos esetekben még a hátizmokra is átterjedhet ez a kellemetlen érzés.

Hogyan állapíthatók meg az okklúziós problémák?

Sokan élnek nem megfelelő okklúzióval (tehát nem záródnak tökéletesen össze fogsoraik) vagy hiányzó fogakkal, és vannak olyanok köztük, akik sosem érzékelnek semmilyen tünetet, mert alkalmazkodnak a problémákhoz. Időnként, fokozott stressz vagy feszültség esetében a tünetek jelentkezhetnek, de azonnal el is múlhatnak.
    Más esetekben a fogak és a fogíny azonnal megsérülhetnek, és ilyenkor a következő problémák léphetnek fel:

• Lapos, elkopott fogak
    • Törött fogak, tömések vagy koronák
    • Kilazult fogak
    • A fogak folyamatos érzékenysége a hőváltozásokra
    • Látszólag ok nélkül jelentkező fogfájás
    • Amennyiben e problémák bármelyikét tapasztalja, forduljon fogorvosához!

Időnként azon kaphatja magát, hogy összeszorítja, vagy csikorgatja a fogait, habár a legtöbben észre sem veszik ezt magukon. Ezt okozhatja szorongás vagy stressz, habár a leggyakrabban akkor csikorgatjuk a fogainkat, amikor nagyon koncentrálunk valamire, például házimunkára, autószerelésre, munkavégzésre stb.
    Előfordulhat, hogy merev állkapoccsal ébred, vagy fogai érzékenyekké válnak harapáskor. Ezek szintén lehetnek az alvás közbeni fogcsikorgatás és állkapocs-szorongatás tünetei. Sokan álmukban csinálják ezeket, így nem is tudnak róla.
    Amennyiben súlyos fejfájásokkal, illetve nyaki, vagy vállfájdalmakkal küzd, előfordulhat, hogy ezek is az állkapocs problémáiból erednek. Vagy, ha rendszeresen fáj az arca oldala, vagy a füleinek környéke, esetleg állkapcsa vagy ízületei, ezek mind az álkapocsízületből származhatnak.
    Ha hiányzik néhány foga fogsora hátuljából, az szintén okklúziós problémákat okozhat, kiegyensúlyozott harapással, ami egyenetlen nyomást helyez fogaira rágáskor.

Hogyan kezelhetők az okklúziós problémák?

Amennyiben bármilyen tünetet észlel magán a felsoroltak közül, vagy úgy érzi, fogai nem záródnak össze tökéletesen harapáskor, első lépésként mindenképpen keresse fel fogorvosát, aki segít majd megállapítani a konkrét problémát. Előfordulhat, hogy fogorvosa egy olyan szakorvoshoz irányítja majd tovább, aki konkrétan ilyen okklúziós problémákra szakosodott.
    A tünetek alapján egyes okklúziós problémák könnyedén azonosíthatók a tünetek alapján. Egyes izmok fájhatnak, miközben vizsgálják őket, míg a törött, kopott fogak arra utalnak, hogy hol történik a fogcsikorgatás, ami szintén árulkodó jel a helytelenül összezáródó fogakra.

Relaxáció

A terápiás kezelések segíthetnek enyhíteni a stresszt és az abból adódó feszültséget. Ezek gyakran vezethetnek fogcsikorgatáshoz és az állkapocs összeszorításához, így a stressz oldásával az állkapocs problémái is enyhülhetnek, vagy akár meg is szűnhetnek.

Étrend és testmozgás

Mint minden ízületi probléma esetében, az állkapocs ízületét is érdemes kímélni azzal, hogy kevésbé vesszük igénybe. Segíthetnek továbbá a javító gyakorlatok, illetve a meleg borogatás is. Gyakran segítenek a fizioterápiás megoldások is, amelyek ügyében első körben szintén fogorvosához érdemes fordulnia.

Fogvédő

Ezek az eszközök a fogak védelmét szolgálják, illetve segítenek megelőzni az állkapocs összezáródását, illetve a fogak csikorgatását alvás közben.

A fogak korrigálása

Előfordulhat, hogy fogainak helyzetét korrigálni kell, hogy alsó és felső fogsorok megfelelően összezáródhassanak. A fogak szögének és irányának módosítása gyakran segíthet az állkapocs helyrehozásában is.
    Amennyiben fogorvosa úgy véli, hogy a tüneteket valóban a fogak helytelen összezáródása okozza, egy kemény műanyag eszköz viselését javasolhatja a probléma megoldására. Ez az eszköz a felső vagy alsó fogsorra kerül rá, pontosan úgy, hogy a fogsorok tökéletesen záródhassanak, és izmai is ellazulhassanak, amikor összezárja állkapcsát. Ezt az eszközt éjszaka, vagy akár ébrenléte során is viselnie kell majd, az orvos javaslata szerint. Amennyiben a problémák az eszköz viselésével megszűnnek, akkor ez azt jelenti, hogy a fogak korrigálásra szorulnak.

Pótfogak

Az állkapocsízületnek az állkapocs mindkét oldaláról egyenlő mértékű támogatást igényel. A rágás akkor zajlik helyesen, amikor minden fogunk megvan, és a korrekt pozíciókban helyezkendek el. Éppen ezért a hiányzó fogakat erősen ajánlott pótolni az erre alkalmas módszerek valamelyikével.

Gyógyszeres kezelés

A gyógyszeres kezelések átmenetileg enyhíthetik az okklúziós problémákból származó panaszokat, azonban a problémák forrását nem oldják meg. Egyes nőknél a hormonkezelés is segíthet.

Fogszabályozás

Egyes esetekben a fogorvos fogszabályzó viselését javasolhatja a fogak korrigálása érdekében.