A fogágybetegség fajtái – A gingivitis és a periodontitis

A fogágybetegség a fogíny gyulladásos betegsége, amelyet a fogak és a fogíny peremén lerakódó baktériumok okoznak.
Habár egyszerűen megelőzhető a gingivitis (a fogágybetegség enyhébb formája) rendkívül gyakori betegség. Ha nem kezelik, a gingivitis súlyosabb stádiumba léphet (periodontitis), és idővel akár fogvesztést is okozhat.

A fogágybetegség fajtái – A gingivitis és a periodontitis

A fogágybetegség stádiumai

A fogágybetegségnek négy fő stádiuma van. Minél előbb fedezik fel, annál egyszerűbben és hatékonyabban kezelhető, ezért olyan fontos rendszeresen fogorvosi vizsgálatokra járni, illetve rögtön fogorvoshoz fordulni, ha bármilyen problémát észlelünk szánkban.

• 1. Stádium: A fogágybetegség első szakasza a gingivitis. Tünetei a piros, begyulladt fogíny, ami fogmosáskor a sikálás hatására könnyen vérezni kezd.
  • 2. Stádium: A korai periodontitis egyik fő tünete a fogakat tartó csontozat megritkulása. Ez, és más tünetei sajnos nehezen észlelhetők időben.
  • 3. Stádium: A mérsékelt periodontitis további csont- illetve fogínyszövet elvesztésével jár, és akár a fogak is elkezdhetnek kihullani a fertőzött területen.
  • 4. Stádium: A súlyos periodontitis tünetei még veszélyesebbek. A fogak lazává válhatnak, és a harapás, illetve a rágás is fájdalommal járhat. Ilyenkor már alapos kezelésre van szükség a periodontitis megfékezéséhez.

A gingivitis és a periodontitis

A gingivitis a fogágybetegség korai stádiuma, amelyet a fogakon és a fogínyen felgyülemlő lepedék (baktériumok) okoz.

Amennyiben ezt nem távolítják el rendszeresen, a baktériumok gyulladást okozhatnak a fogínyben. Ettől az íny eleinte érzékennyé és pirossá válik, illetve vérezni kezdhet fogmosás vagy fogselyem használata közben.

A periodontitis a fogágybetegség előrehaladott, súlyosabb stádiumaira utal. Amennyiben a gingivitist nem kezelik időben, periodontitis alakulhat ki, ami a fogíny visszahúzódásával, a fogakat tartó csontok és szövetek károsodásával, illetve akár a fogak elvesztésével is járhat.

A gingivitis a fogágybetegség kezelhetőbb formája, azonban a periodontitis okozta károk általában nem visszafordíthatók. A periodontitis egy krónikus, azaz lassú lefolyású egészségügyi probléma, amellyel minél előbb fogorvoshoz kell fordulni.

Fogágybetegség, gingivitis, és periodontitis

Ezt a három fogalmat könnyű összetéveszteni egymással, hiszen általában egymás kapcsán szokás emlegetni őket.

A fentiek alapján azonban remélhetőleg egyértelművé vált, hogy a fogágybetegség (vagy fogínybetegség) maga a betegség neve, aminek a korábbi stádiumát gingivitisnek későbbi, súlyosabb stádiumait pedig periodontitisnek nevezzük.

Név
Telefonszám
E-mail cím
Üzenet
  • EmailEmail: KATTINTS
  • Rendelőnk: 1027 Budapest, Margit krt. 3. 1.emelet 1.ajtó 2-es kapucsengőRendelőnk: 1027 Budapest, Margit krt. 3.

Szeretettel várjuk a Pure Dental Fogászati Rendelőben. Teljes körű fogászati, szájsebészeti és implantátumok beépítésével kapcsolatos kezeléseket nyújtunk, beleértve az előzetes diagnosztizálást is azonnali szakorvosi kiértékeléssel.